PKP PLK właśnie podpisały umowę na modernizację i rozbudowę kolejnego odcinka linii kolejowej nr 202, od Lęborka do Gdyni. Trasa będzie dwutorowa i dostosowana do jazdy pociągów pasażerskich z prędkością 160 (a nawet 200) km/h. Dzięki tej inwestycji a także pracom w Słupsku i na odcinku Słupsk – Lębork najszybsze pociągi z Gdyni do Słupska skrócą czas jazdy o 15 minut - do poziomu 52 minut.
Od dwóch lat toczą się
prace między Lęborkiem a Słupskiem, a teraz przyszedł czas na modernizację kolejnego odcinka ważnej trasy łączącej Pomorze z woj. zachodniopomorskim, między Gdynią Chylonią a Lęborkiem.
– To dobry czas dla kolei w woj. pomorskim. Miliardy złotych przeznaczamy m.in. na modernizacje linii nr 202 z Gdyni do Słupska, linii nr 201 z Bydgoszczy do Gdyni czy na zapewnienie kolejowego dostępu do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino. Z nowoczesnej, bezpiecznej i przyjaznej środowisku kolei skorzystają podróżni, ale także trójmiejskie porty i przewoźnicy towarowi. Modernizacja linii nr 202 zapewni wygodne i szybkie podróże koleją między Słupskiem a Trójmiastem z peronów dostosowanych do potrzeb wszystkich podróżnych, także tych o ograniczonej mobilności – powiedział Marcin Mochocki, Członek Zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A., dyrektor ds. realizacji inwestycji.
14 przebudowanych i 5 nowych przystanków i stacji. Docelowo 200 km/h
Linia kolejowa nr 202 na tym odcinku zyska oczekiwane przez podróżnych standardy. PLK przebudują perony na 14 stacjach i przystankach, poprawiając ich dostępność z myślą o osobach o ograniczonej mobilności (Gdynia Chylonia, Rumia, Reda, Reda Pieleszewo, Wejherowo Śmiechowo, Wejherowo Nanice, Wejherowo, Gościcino Wejherowskie, Luzino, Strzebielino Morskie, Bożepole Wielkie, Godętowo, Lębork Mosty i Lębork). Lepszy dostęp do kolei zyskają mieszkańcy powiatu wejherowskiego, gdzie powstanie aż 5 nowych przystanków – Rumia Biała Rzeka, Reda Gniewowska, Wejherowo Wschodnie, Wejherowo Bolszewo, Gościcino Zielony Dwór.
Linia zyska potencjał do prowadzenia większej liczby składów pasażerskich i towarowych. Przepustowość trasy poprawią bowiem dodatkowe tory – drugi tor na odcinkach Gdynia Chylonia – Rumia i Wejherowo – Lębork oraz dwa tory tzw. aglomeracyjne na odcinku Rumia – Wejherowo jako przedłużenie linii kolejowej nr 250, wykorzystywanej przez pociągi PKP SKM w Trójmieście.
Dla sprawniejszych i bezpieczniejszych podróży koleją PLK przebuduje istniejący tor na odcinku 55 km, sieć trakcyjną oraz 73 obiekty inżynieryjne – mosty, wiadukty i przejścia podziemne. Aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg z torami 12 przejazdów kolejowo – drogowych zostanie zastąpionych bezkolizyjnymi wiaduktami drogowymi lub kolejowymi. Powstanie również nowy system sterowania ruchem kolejowym, zarządzany z nowego Lokalnego Centrum Sterowania w Wejherowie.
Realizacja prac na całej trasie Gdynia Chylonia – Słupsk pozwoli na skrócenie czasu jazdy dla najszybszych pociągów
pasażerskich o około 15 minut - do poziomu 52 minut. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h (obecnie do 70 km/h). Docelowo PLK chce, aby pociągi jeździły nawet 200 km/h. Inwestycja przygotuje możliwość takiej rozbudowy linii, która jest planowana do realizacji w ramach odrębnego zadania w zakresie zabudowy systemu ETCS/ERTMS. Co ważne, linia nr 202 znajduje się na trasie zapewniającej kolejowy dostęp do planowanej elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino.
Prace projektowe i budowlane
zrealizuje firma ZUE SA z Krakowa za kwotę 2,6 mld zł netto (3,2 mld zł brutto). Zakończenie robót planowane jest do końca 2029 r. Inwestycja ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS na lata 2021-2027.
– Informujemy o podpisaniu największej w historii Grupy ZUE umowy, opiewającej na kwotę 2,6 mld zł netto. Cieszymy się, że będziemy mogli zrealizować tak ważną inwestycję jaką jest rozbudowa odcinka kolejowego Gdynia Chylonia – Lębork. Wygrana w tak dużym przetargu umacnia naszą pozycję na rynku infrastruktury kolejowej. Mamy wieloletnie doświadczenie przy realizacji na kolei skomplikowanych i długoterminowych inwestycji. Zbudowaliśmy potencjał kadrowy, sprzętowy i organizacyjny do realizacji najbardziej złożonych tego typu projektów. Zakres planowanych prac jest szeroki, a ich celem jest nie tylko znaczące zwiększenie komfortu podróży pasażerów, ale też skrócenie czasu przejazdów i zwiększenie dostępu do kolei w regionie – mówi Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.
Pociągi wróciły na odcinek Lębork – Słupsk
14 grudnia, po zakończeniu kolejnego etapu prac modernizacyjnych, po ponad 3 miesiącach wróciły pociągi na odcinek linii nr 202 między Lęborkiem a Słupskiem. Kolejne prace, które wiązałyby się ze wstrzymaniem ruchu i wprowadzeniem zastępczej komunikacji autobusowej, nie są planowane do końca zadania. Pociągi jeżdżą już po dwóch torach między Lęborkiem a Pogorzelicami, a podróżni wsiadają do nich z nowych peronów w Pogorzelicach i Jezierzycach Słupskich. W kolejnych miesiącach kontynuowane będą prace m.in. na stacjach i przystankach, przy budowie nowych przystanków Łebień, Runowo i Siemianice oraz przy budowie drugiego toru z Pogorzelic do Słupska. Na stacji Słupsk podróżni od września korzystają z nowych peronów nr 3 i 4. Aktualnie trwają prace m.in. przy budowie konstrukcji peronów 1 i 2 oraz przebudowie 3 wiaduktów kolejowych na terenie miasta. Zakończenie wszystkich prac między Lęborkiem a Słupskiem planowane jest w listopadzie 2026 r. Oba zadania są warte łącznie ponad 1,8 mld zł netto, w tym dofinansowanie ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).